Showing posts with label snippets. Show all posts
Showing posts with label snippets. Show all posts

Thursday, March 24, 2011

A Beautiful short story ..something we could ponder on..




BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM
Assalamualaikum and good afternoon to all...just wanted to share a beautiful short story..

British men came to Sheikh and asked: Why is not permissible in Islam for women to shake hands...man?
The Sheikh said: Can you shake hands with Queen Elizabeth?
British man said: Of course not, there are only certain people who can shake hands with Queen Elizabeth.
Sheikh replied: our women are queens and queens do not shake hands with stranger men.

taken from Wardina safiyah fan page (cannot remember the author)



Uploaded with ImageShack.us



Friday, February 11, 2011

Future Planning


Bismillahhirrahmanirrahim
Assalamualaikum

Tetiba ja, kemarin seronok masuk pergi daftar kat Nuffang, Saja ja only for fun, I know my blog has not many visitors, dun dream meh to earn money...I just ever wondering how it was all about and want to experience it... but....today I'm not going to tell uolls about that.

Actually there is something else i want to share. A story about my future....wahhh gitew...kelassss mak cik...Sebenarnya, last few weeks, I was very busy about our future business..my hubby bought a pieces of land. We were decided to be a" pekebun getah" after we resign. Most probably another 6 years. Tanah yang we bought tu dah ada tanaman getah about 200 pokok. We decided to tanam somemore. So that in 6 years time we get back to village semuanya dah tersedia. Pokok - pokok getah yang ada we decided to upah other villager to menoreh. Dapatlah hasil sikit kan..There is a fews photos been taken during we visit our kebun...


my mother and my brother pereparing ndoi or buaian

smiles....my hubby and my brother..we only go for menyebuk, because i hired someones to bersihkan kebun...:P

see...pokok dah besar dah...dah boeh menoreh pun...but I'm so sad because I don't how other peope been thinking...ada yang tergamak mai menoreh kat kebun org without asking permission. Before I bought it there's someone duk menoreh di sini. She knew it wasn't hers ...macammna dia bagi anak-anak dia makan dengan duit mcm tu.at least ask permission.

pandangan dari hadapan.
so kawan-kawan please pray with me so that our dream come true...
Tak larat dah kerja dengan orang. Nak jugak kan jadi tokey...hehehe :P..




Uploaded with ImageShack.us

Thursday, February 10, 2011

When We Get Older and Older



Assalamualaikum
Masa kecik-kecik dulu kita rasa kita kenal adik-adik,abang-abang dan kakak-kakak kita. Kalau pun kita bergaduh tak puas hati, lepas tu kita akan berbaik balik. Tapi bila semua dah semakin dewasa hidup kita jadi semakin rumit. Kalau dahulu kalau bergaduh pun hanya disebabkan berebut barang atau cemburu bila adik atau kakak dapat makanan atau dapat kasut yg cantik dari kita. Tapi sekarang rata-rata kita dengar..kalau dua beradik bergaduh masa baya umur i, mesti disebabkan berebut harta..harap-harapnya perkara ini tidak akan terjadi kepada I, and my up coming generation. Satu lagi kalau berkumpul ramai-ramai adik beradik, masing-masing dah beranak pinak. Jika anak-anak kita bergaduh..kita janganlah bermasam muka. Budak-budak gaduhnya sekejap saja. Kalau kita bermasam muka sesama ibu bapak ni akan mengambil masa yang lama. Tak mendatangkan keuntungan pun. So for those readers out there just to remind you all and myself. Don't be so childish and ridiculous .






Uploaded with ImageShack.us

Monday, November 29, 2010

Watson membership

Bismillahhirrahmanirrahim
Assalamualaikum..
Hari Jumaat retu payday..so kalut ajak hubby p watson beli barang sikit...selalunya p dengan anak-anak, memang nak cepat aja.
Anak-anak dan husben wait in the car. But today just two of us..I take this oportunity untuk register membership.
Tak sangka ya, bnyk jugak barang yang dapat diskaun dengan adanya membership..alangkah ruginya i before this kan...
siap ada bnyk free gift lagi..wink wink wink..
kalau sebut benda free nih, memang terbeliak ja biji mata..:D



Antara barang yang dibeli, toner , pelembab malam dan siang pencuci muka, maskara, compact powder dan watson punya hair repairer.
And yang lennlain tu hadiah aka free gift..best kan..ohh ada lagi satu beg free gift x masuk picture..alaa..sayangnya..sian dia..begnya keler coklat..buleh buat bekas susu anak..boleh masukkan tin susu, botol susu dan botol air dan termos kecik...sukanya.....
:))


Ini punya membership card..and gift voucher...waaaa...suka..suka..
Alhamdulillah..

Uploaded with ImageShack.us

Friday, July 9, 2010

ACHTUNGGGGG!!!!!!!!!!!! Bos wa masuk TV wa cakap luuuu...

Bismillahhirrahmanirrahim..
Assalamulaikum...
Awat????..x percaya ka?...well believe it kata pelakon superboy dalam rancangan Ripleys believe it or not...heheh

hensem jugak boss wa no...boss wa dilantik jadi pengurus Pasukan Bola Sepak Negeri Perlis..Memandangkan prestasi merudum pemain Perlis maka..pihak pengurusan memutusakan untuk menggantikan pengurus yg lama dengan my boss...so wish you luck boss...bukan org lain nih..abg wa jugak...see .........same father's name....kuikuikui...




Saturday, May 29, 2010

Apabila burung buat sarang kat bumbung rumah


Bismillahhirrahmannirrahim..

Banyak hari dah I dok ushar sarang burung yang satu nih...kemarin ingat nak buang..tapi my hubby said x payah buang. Bukan senang burung nak buat sarang kat rumah orang..Selalunya dia rasa rumah kita yang paling selamat sebab tu dia buat sarang kat rumah kita....HEHE..I senyum ja..betoi ka dia rasa selamat. Atau pon sebab dia rasa rumah nih mcm telah ditinggalkan sebab x dak org rajin nak mencuci rumah...hahaha..pastu I surf dalam internet..I dapat satu cerita dalam laman web Darufsyifa..dia ckp burung tu kalau dia bersarang kat rumah seseorang mesti ada sebab dia..agak2 apa sebab dia noo...x palah..semoga hang bahagia di atas sana Puan burung dan anak-anak..
Ada satu kagi cerita, kalau menurut orang tua-tua..kalau burung buat sarang di rumah seseorang maknanya tuan rumah tersebut akan dimurahkan rezeki..Kalau begitu Alhamdullilah..apa2 hal pon Allah yang maha mengetahui..Wallahualam..

Tuesday, May 18, 2010

why men always to be right?


gambar yang x ada kena mengena saja2 ja bubuh sebab cantik...

Because a lot of these guys don't like it when we ladies are right about stuff most of the time
it's all ego. I think it's a human thing though. I know some guys who say the same thing about women. Heck, there's always going to be someone who tries to prove someone wrong.
its called male ego which resents to work infront of power of p..ussy"
god has given this massive power to females only..which men can not live with out...so prooving u beautiful things wrong satisfys some of the male ego
Ego, machismo, chauvinism, stubbornness, etc..
You see my opinion is that guys think we want to dominate and prove them wrong and vice versa. So we have this competition between us where we think that everyone is against the other. Try putting youself in the person's shoes who you have a conflict with.
Do they think we are always trying to be right? It's all a matter of communication and comprehension.
Well men always try to prove women wrong because they want something to make them feel better about themselves..men always tries to prove women wrong and women always go along because they will keep trying until they are right and if you don't let them win they might get a self-confidence issue going on just try to let them be right there is no use fighting with guys when you really don't need to

Being right is an easy way to feel powerful. If you're wrong all the time, you feel bad about yourself

Wednesday, May 5, 2010

Surat untuk mak...

Assalamulaikum Mak,...

Semasa cheq kecik, cheq selalu dok berangan bila cheq besaq nanti cheq akan kerja bagus2...
Dapat duit banyak2 dan bahagiakan mak dengan limpahan kemewahan.
Dari zaman cheq bersekolah lagi mak bnyk bersabaq dengan kami enam adik beradik.
Mak seorang yang tidak mudah berputus asa dan seorang yang tidak mudah menjatuhkan air mata...sepanjang hidup cheq boleh bilang berapa kali sangat cheq nampak mak mengalirkan ayaq mata...tak kiralah walaupun semasa mak bahagia ataupon dikala mak menderita sakit hati..
Mak merupakan orang yang banyak diuji....namun mak tidak pernah melatah...
Bermula dari mak mula berkahwin mak telah diuji dengan kehadiran sang suami yang gemar berfoya2..walaupun sekarang ayah telah insaf namun bisa, sakit hati...luka yang mendalam pastinya merupakan parut yang sukar disembuhkan.
Tidak cukup dengan itu mak diuji lagi...bahtera yang dilayari walaupon hanya dengan kebahagiaan yang hinggap sekali sekala telah memberikan mak seorang puteri sulung..
Puteri sulung mak tidak seperti anak2 orang lain...beliau kurang normal...dia mengalami sedikit gangguan otak dan beliau membesar sebagai kanak yang agak bodoh2 alang...
Namun.....
Mak x pernah menyesali takdir....
Hari berganti hari ...musim berganti musim...
Ada lagi badai yang masih tidak segan silu menghinggap kehidupan mak..
kali ini puteri mak yang lahir dalam keadaan normal, petah berbicara..comel...pintar...pula ditimpa bencana..
beliau dilanggar kereta semasa melintas jalan...
Walaupun cheq masih belum lahir di ketika dan saat itu...namun menurut saudara terdekat mak tidak pernah mahu menyalahkan takdir.....
Kini kak Zarina kekal sebagai OKU....
dalam menghadapi kepincangan rumah tangga yang tidak pernah jemu bertandang mak dikurniakan dengan 4 orang puteri dan 2 orang putera...
Cheq ingat lagi...dugaan terbesar yang mak hadapi adalah semasa kita berpindah ke sebuah kampung nun utara tanah air..
Seorang jiran yang mak anggap seperti saudara telah menikam mak dari belakang.....
Tega dia bermain mata dengan ayah...
Walaupon mak tahu mengenai ini semua namun mak tidak pernah mahu berbicara mengenainya....
Rahsia mengenai cerita duka mak, mak simpan kemas agar anak tidak rasa tertekan dengan semua ini...
Sehinggalah semua anak-anak telah berjaya dalam hidup masing2 barulah mak mula bertindak mendapatkan hak mak...
mak melawan...melawan dan terus melawan...
Akhirnya......
Mak telah dilepaskan melalui keputusan mahkamah.......
Sekali lagi tidak menitik walau setitis air mata dari mata mak..semuanya diterima dengan tenang..
Kata mak " apa yang berlaku tetap akan berlaku, walau kita menangis bermandikan darah pon semuanya tidak akan berubah..jadi tiada guna menangis"
Sungguh cekal hati mu....
Sekarang bila cheq dah besar walaupun cheq tidak mampu untuk memberikan kemewahan pada mak seperti yang cheq impikan..namun cheq bahagia dapat memberi sedikit sumbangan sebelum mak dijemput Pencipta......
Semoga Allah memakbulkan doa cheq supaya mak dipanjangkan umur agar cheq dapat berbakti kepada mak...
Sungguh besar pengorbanan mak pada kami semua...semoga Allah akan memberikan ganjaran yang besar kepada mak Aminnnnn...

Sekian,

dari anakmu yang baru sedar betapa sukarnya bergelar seorang isteri dan ibu..


Selamat Hari Ibu.....

Thursday, April 22, 2010

Nut..nut..nut..


Macammanalah depa nih buat kerja,
tak baca bismillah kot...Habis sliding door offiice pecah.
Tau kena laaggar dengan apa? Forklift.......
.It doesn't make sense to use forklift in a office. If want to lift barang sekalipon..tolak dulu barang tu ke pintu....then baru angkat. Ini tidak nak bwak masuk forklift ke dalam.
He's not good in measurement..but good in telling people what to do.
He the only one who is terer in this world. Now you've to answer on your own to boss.
Next time don't just pandai talk buat kerja also kena pandai..
.PEACE!!!

Wednesday, March 31, 2010

Corporate Language!!!

Today are going to study a bit about corporate language or corporate communication skill...here some example how it works...


"We will do it"
means

" You will do it"



"You have done a great job"
means

"More work to be given to you"


"We are working on it"
means

"We have not yet started working on the same"



"Tomorrow first thing in the morning"


means

"Its not getting done...
At least not tomorrow !".



"After discussion we will decide - I am very open to views"
means

"I have already decided, I will tell you what to do"



"There was a slight miscommunication"


means

"We had actually lied"



"Lets call a meeting and discuss"


means

"I have no time now, will talk later"


"We can always do it"

means

"We actually cannot do the same on time"



"We are on the right track but there needs to be a slight extension of the deadline"
means

"The project is screwed up, we cannot deliver on time."



"We had slight differences of opinion"
means

"We had actually fought"



"Make a list of the work that you do and let's see how I can help you"
means

"Anyway you have to find a way out no help from me"



"You should have told me earlier"
means

"Well even if you told me earlier that would have made hardly any difference!"



"We need to find out the real reason"
means

"Well I will tell you where your fault is"



"Well... family is important, your leave is always granted. Just ensure that the work is not affected"
means

"Well you know..."



"We are a team"
means

"I am not the only one to be blamed"



"That's actually a good question"
means

"I do not know anything about it"



"All the Best"
means

" You are in trouble"

This kind of language was not been teaching to us at school it comes from experience ...

Tuesday, March 30, 2010

SALAHKAH CHEQ PAKAI TUDUNG??????


Sadis betul...
Aku mengeliat sepuas puasnya. Nasib baik takder siapa
nampak cara aku mengeliat. Mahu jatuh saham aku huhu.Tiba tiba aku teringat kisah semalam. Airmata terus berlinang. Terasa amat sayu dan sedih. Salah ke kalau aku nak pakai tudung? Naper abah tak benarkan? Buat pengetahuan korang, bapak aku ni jenis orang yang sibuk giler. Businessman yang sentiasa sibuk. Mak aku dah takder. Meninggal dunia lama dah. Sedih sangat sangat. Dari jendela, kelihatan cahaya matahari mula menjeluskan diri ke celah celah langsir tingkap. Jam dah 11:00 pagi. Perut lapar. Aku bangun capai tuala, masuk bilek mandi. Lepas mandi, aku belek belek tubuhku pada cermin. Alangkah lebih cantik kalau aku bertudung. Aku nekad! Aku akan protes habis habisan kalau bapa aku tak nak juga bagi pakai tudung. Aku sanggup lari dari rumah. Demi kebaikan yang aku pilih. Lantak la dengan ahli keluarga aku yang lain lain. Semuanya tak nak pakai tudung! Tapi aku nak!!!! Aku turun ke bawah. Baru jea nak buka tudung saji atas meja, terdengar bunyi kereta masuk garaj. Aku jenguk melalui tingkap dan nampak bapa aku balik. Aikkkk, apahal bapa balik awal ni??? Dalam masa yang sama, aku rasa inilah masa yang terbaik untuk desak bapa aku benarkan aku pakai tudung. Now or never! Bila bapa aku buka jea pintu, aku bersalam dengannya dan tanpa lengahkan masa, aku kata, ""Daddy, cheq nak pakai tudung. Cheq nak!" Bapak aku terus jegil sebesar besarnya. Macam ada api keluar! Panggggggggggggggggggg. Bapa aku hayun penampar ke muka aku! Tersepok aku di celah set sofa. "Aduhhhhhhhhhhhhhhhhhhh....sampai hati daddy! Cheq tau la daddy rasa malu kalau cheq pakai tudung. Salah ke kalau cheq nak tutup aurat cheq? Kalau adik dan abg tak nak...." Pangggggggggggggggggggg....! Bapaku labuh pelempang ke muka > aku sekali lagi sebelum aku abis bercakap. "Hang jangan nak bagi aku malu naaaa! Hang jangan nak buat pasai! Hang nak > pakai tudung buat apa??? Dah 100 kali aku habaq, LELAKI TAK PAYAH PAKAI TUDUNG, LELAKI TAK PAYAH PAKAI TUDUNG!!! Tu la, bila time kelas agama, hang ponteng! Nama hang aku boh "Razali", tup tup lekat jadi ZAZA sahaja! Memang la dalam rumah ni semuanya tak bertudung sebab adik hang tu lelaki! Abang hang pun lelaki jugak!". Aku yang tersepuk celah sofa, terus menangis terkedu kedu. Dah la sakit kena tampar, kena pelempang. Tudung pun tak dapat jugak. SALAH KAH AKU? SALAH KAH AKUUUUUUUU! OOOOO tidakkkkkkkkkkkkk!

****KWANG3X.. TEKUN BACA HEH , DARI ATAS .... RELEX LAR ME ALSO DAH TERKENA X KAN NAK KENA SORANG2 PLAKKKKKKKKKKKK ....

Monday, March 29, 2010

Dua orang pengembara dan seekor beruang




I guess many of you must been heard about this story. Once upon a time, there are two hunter going inside jungle for hunting. As they go far ...suddenly they were attacked by the huge, fierce..hungry bear.. One hunter manage to escaped..he ran and climbed a tree nearby. He left his friend alone to face the bear. The other man was so panicked..but still.....he can remembered old folks always said bear would not attacked died man. Luckily he got that such a brilliant idea, he laid down as he has died. The huge bear came closer and smell him. Then the left the men. After the bear go away...his friend climb down and ask the man. I saw that the bear was whispering something to your ears..What was that would be?..the man replied "..the bear said it was not good idea to be friend with someone who are not care for his friend when he was in trouble. ..." So..the moral of the story..friendship only can be tested by affection. A friend in need is a friend indeed...

Saturday, March 20, 2010

WHY DO WOMEN CRY FOR NO REASON?!!!

[picture Ehsan from google]

Why are you crying ?
A young boy asked his Mom..
Because I'm a woman, she told him.
I don't understand, he said.
His Mom just hugged him and said:
... and you never will, but that's ok.

Later, the little boy asked his father,
Why does Mom seem to cry for no reason?
Then his father explained….

When women were made,they’re very special. They was given shoulders strong enough to carry the weight of the world, yet their arms gentle enough to give comfort! their inner strength to enduce childbirth and the rejection that many times will come, even from her own children!

they was bless by a hardness that allows they to
keep going and take care of their family and friends,
even when everyone else gives up, through sickness
and fatigue, without complaints!

their sensitivity to love their children under and all circumstances, even when their child has hurt her badly !
they have the very special power to make a child's
boo-boo feel better and to quell a teenager's anxities.

they have strength to care for her husband, despite faults, fashioned her from his rib to protect his heart !
was given wisdom to know that a good husband never hurts his wife but some times tests her strengths and her resolve to sland beside him unfalteringly !
Son,
For all of this hard work...
they are also was given a tear to shed. It is hers to use whenever needed and is her only weakness !
When you see her cry, tell her how much you love her and all she does for everyone. And even though she may still cry, you will have made her heart feel good...

Saturday, March 13, 2010

English..oh English...

Assalamualaikum ...yesterday...my daughter said to me..why don't you write your entry in english.... i rather like to read your entry in English..so i said ...ohhh ....why not..let me give a try...so ....from now on my entry will be publish in english... heheh..buleh ka dak nih...it has been long time we live in Perlis where English is very rare using here...I have many things to publish here in my blog but i don't have time...lately I become too busy with my routine job and also my hobby in crochet...so far I have finished prepare 3 pair hats..means that 6 hats..as i have two daughters so everything must come with pair..heheh...penat mok cik...but i love it very much....but for my n3 today..there will be no pictures..next time maybe....i don't bring it here today..ok..see u guys later..Salam...

Thursday, January 21, 2010

Masih terkial-kial

Hari ni dah masuk hari kedua buat blog..still confuse..x tahu nak buat mcmmana nak tukar layout. Cammana nak letak header. Tak apalah kan, kalau x buat sampai bila pon kita tak tau. So la ni kena trial and error. Cita-cita nih nak jadi mcm blog che mat gebu kita. Blog yang selalu dikunjungi bila nak memasak.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Anniversary ticker

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

halwa telinga

Followers