Showing posts with label baking. Show all posts
Showing posts with label baking. Show all posts

Thursday, December 2, 2010

coffee chocolate slice



Bismillahhirrahmanirrahim
Assalamualikum
Ini cake yang i buat last saturday, ambik dari blog table for two or more..
she use walnut to cover the cake, but i dun have so I use chocolate ganache ..
bahan-bahannya adalah:

2 sticks of Nescafe 2 in 1 (no sugar), or substitute with 2 tsp regular Nescafe with 6 tsp creamer/coffeemate
50ml hot water
3 egg yolks
20gm sugar, (If using nescafe 3in1, can omit this sugar)
45gm corn oil
70gm self raising flour, sifted

3 egg whites
¼ tsp cream of tartar or 1 tsp lemon juice
65gm sugar
Some buttercream for filling

cara2nya adalah:

1. Preheat oven at 160/180C. Line a 10X10 inch shallow square pan.
2. Mix Nescafe and 20gm sugar with hot water.
3. Mix egg yolks with oil. Combine with (1)
4. Mix in sifted flour. Leave aside.
5. Beat egg whites until frothy. Put in cream of tartar and beat until soft peaks.
6. Gradually beat in sugar until egg whites turn stiff.
7. Fold in 1/3 of beaten egg whites into (4).
8. Pour the batter into remaining egg whites and fold.
9. Pour batter into prepared pan and level the surface.
10. Bake for 25 minutes.
11. Remove cake from pan to cool on rack, peel away the side liners and let it cool down completely.
12. When cool completely, slice into half.
13. Sandwich with some buttercream.


Uploaded with
ImageShack.us

Wednesday, November 10, 2010

Red Velvet Cake

Bismillahhirrahmanirrahim
Semalam buat kek nih red velvet aka kek baldu merah..rupanya cantik, jelita mengiurkan..tapi rasanya kurengg..entahler kot I yg tersalah letak ramuan...hehe..refer kat sini yer resepinya..




Uploaded with ImageShack.us

Monday, November 1, 2010

Kek Gula Hangus

Bismillahhirrahminrrahim
Asalamualaikum dan salam sejahtera
Semalam ada buat kek Gula Hangus aka Kek Sarang Semut

dulu penah buat dah sekali tapi x menjadi, sebab x perap..kali nih perap lama 4 jam..hehe
dan hasilnya sungguh membanggakan..ahaks..puji diri sendiri ko...

Ini versi belum potong, ish terliuqnya..tapi nak bawak p makan ramai2 malm ni kat rumah ipar...kalau dah start mkn memang x leh stop..huhuhu..hantu kek lagu tu lahh..
ambik resepi dari sini

Bahan-bahan ( 6 orang )
1 cawan gula
1 cawan air panas
1 cawan tepung gandum
1 cawan susu pekat
2 camt soda bikarbonat
4 biji telur
2 camb mentega

Cara-cara
Masak gula dengan api sederhana hingga hangus.
Masukkan air dan masak lagi hingga gula cair.
Masukkan mentega. Sejukkan. Ketepikan dulu.
Pukul telur hingga betul2 kembang dan pekat.
Masukkan susu pekat ke dalam telur tadi, kacau sebati.
Masukkan pula tepung + soda. Sebatikan.
Akhir sekali, masukkan air gula yang dah sejuk.
Perap adunan selama lebih kurang 3-4 jam.
Bakar dengan api sederhana 160-180 selama 1 jam"

Uploaded with ImageShack.us

Friday, October 29, 2010

Kek Oren

Bismillahhirrahmirrahim
Salam semua....haaaa...here it comes again what I call semangat gilak baking...hahaha
baked cake again last night...it was kek oren ambik resepi from my resepi here.
Very moist and lembut...sedappp...very simple one..
but it turned out was very great!


ini dah siap potong untuk bwk mai opis...
:)

ni sedia untuk dingappppp but I think the oren color shoul be more..so that i will looked more seksi...sikalang kaler dia mcm pudar...
ok enough rambling now the resepy

Bahan-bahan ( satu family leh mkn.. )
250gm tepung gandum
175gm gula halus
175gm butter
2 sudu besar fresh milk
1 sudu teh baking powder
1-2 sudu teh parutan kulit oren
3 biji telur
jus dari 1 biji oren
1/2 sudu teh garam
Cara-cara
Ayak tepung gandum, baking powder dan garam.
Pukul butter dan gula hingga kembang.
Masukkan telur satu-satu.
Masukkan tepung, parutan kulit oren, fresh milk dan jus oren. pukul sebati.
Bakar hingga masak..(45min-1 jam..bergantung pada oven)
try yer jgn x try
best regards...
Uploaded with ImageShack.us

Thursday, October 28, 2010

Japanese Cotton Cheese Cake

Bismillahhirrahmanirrahim
Assalamulaikum dan salam sejahtera..lama tak update blog...tak sempat..anak kalut exam final..
mama depa pon kalut jugaklah..saja buat2 kalut..ahaks.
malam kemarin buat kek nih..sedap wey....x rugi buat...rasa dia sesedap nama dia.. :)
Kek cek ada ada kehangitan sikit..tapi tidak mencacatkan rasa dia...
mmmm...marvelous...walaaa..
see...nampak kan..tekstur dia..gebu ya amattt... wapon ada sedikit hangit..sebab tempreture oven kan x sama..I tak sempat adjust..but the taste still good..
cuba ya..ni resepinya..
I C&P dari blog sini..banyak kek beliau yang menarik perhatian, nanti nak cuba kek lain pulak..

Bahan-bahan ( 8-inci )Bahan A:
250g cream cheese
50g butter
100 ml susu segar (fresh milk) -x dak so i guna whipping cream
6 biji kuning telur
1 sdb jus lemon
1/4 sdk garam
60g tepung kek / tepung superfine -guna tepung gandum jek + 1 tsp baking powder
20g tepung jagung (cornflour/cornstarch)
Bahan B:
140g gula (granulated sugar)
6 biji putih telur
3/4 sdk jus lemon
Cara-cara:-Utk adunan A:
1. Cairkan cream cheese, butter & susu dgn teknik double boiler. Bila dah cair, sejukkan adunan cream cheese tu td.
2. Kemudian, campurkan ke dlm adunan c/chs td dgn tepung, tepung jagung, kuning telur, garam & jus lemon ke dlm adunan cream cheese & gaul hgga sebati (gaul guna senduk kayu sj).
Utk adunan B:
1. Dalam bekas lain, pukul putih telur bersama jus lemon, sampai berbuih2 (foamy).
2. Lepas tu, tmbhkan gula & pukul lagi sampai bertanduk (soft peak). (*akak pukul lebihkurang 7-8 minit)
3. Campurkan adunan Bahan A td ke dalam adunan Bahan B yg dah gebu tu & kacau sampai sebati.
4. Sediakan tin/bekas kek yg bulat berukuran 8 inci, yg digriskan bwhnye & tepi tu salut dgn kertas baking. Tuang adunan kek dlm tin kek.
5. Bakar kek dlm kira-kira sejam, dgn cara au bain-marie (waterbath), pd 160 degrees C / 325 degrees F.
#Pd sesapa yg kurang pasti waterbath tu cmner, buatnye simpel jer. Lepas letak adunan dlm dlm tin kek, balut bwh hgga separuh tinggi tin kek dgn aluminunium foil (ni double protection agar air x masuk esp. springfoam pan, saya x konfiden tu yg wat gitu hehe, kalo xmo buat ok je tp advisable balut). Then, letak tin kek tu atas dulang pembakar, pastu tuang air panas atas dulang pembakar, preferably ½ tinggi tin kek tu, lepas tu letak ler dlm oven then bakar ler, tu aje


Uploaded with ImageShack.us

Wednesday, May 26, 2010

Kek bertunang untuk adik I

Kek nih boleh cari kek sponge kat kedai atau buat sendiri seperti yg i biasa masukkan resepi sebelum ni..i pakai asas tiramisu..so ada rasa vanila dan nescafe....sayangnya i don't have loyang yg tinggi sket..if guna loyang tinggi lagi cun...

My first trial of fondant rose...masih kekok..
ok for anyone out there yg nak resepi i bg kat sini ok!
(mcmlah ada org nak..kuikui)

Untuk Fondan
Bahan A
1. 75 gram gelatin halal punya ok!!!
2. 70ml air panas
Bahan B
1. 1 kilo gula icing sifted dulu naa.. takut berketol2..
2. 50 gram glucose..air gula yg pekat tu na..
3. dua camca besar tepung jagung
4. sebiji putih teloq
Bahan C
Sedikit tepung jagung untuk menguli

cara-caranya..:-
1. Rendam bahan A sehingga kembang selama 5 minit. Dalam mangkuk adunan masukkan bahan B ..pakai mixer pukul dengan kelajuan sehingga sebati dan lembut..
2. kemudian angkat dan canai di atas tempat yg bersih...u all agak2 sendirilah na..agak2 leh bentuklah..uli pakai tepung jagung..
3. kalau nak campur ngan apa2 kaler..ambik pewarna letakkan di tgh2 doh...kemudian uli sampai warna dia bercampur dgn messssssrraaaa...

untuk cheese frosting lak:-

1. 500gram cheese seeloknya guna jenis Phidelphia na..
2. 250gram mentega
3. 160gram gula icing
4. 1 sudu lemon jus..

cara-caranya adalah..pakai mixer putar semua sekali sampai dia smooth...
kalau nak buat basketwave kena pakai dia punya tip la....yg daun tu pon ada tip dia jugak...
nanti bila2 senang i will upload dia punya tip ok!...





Monday, May 10, 2010

Very Moist Chocolate Cake

Salam All..semalam buat kek cekelat..permintaan Qistina...Adik nak kek...adik nak kek.....haaa...jadilah kek nih...
sebenarnya today tak berapa nak sihat bengkak tonsil..tak p kerja pon tapi dok umah pon still x leh rehat..kena key in balik statment my Pendrive hilang..dah la xdan nak back up retu...uuwaaaaa.....
Banyak pulak tu nak kena key in balik...
Oklah ...Resepi kek nih dari blog cik mat gebu kita ya...
Oklah nak p tidoq sat...makan ubat batuk jadi lalok semacam ...
bye...

Friday, May 7, 2010

stock clearance cake frosting with whipped cream

Salam...
semalam dok buat inventory checking kat kedai runcit I,
barang dah bnyk yang habis...
ada yang tinggai bekas...ada yg dah nak expired...
so sebelum ajak boyfriend I p beli stok baru...I perabiskan dulu mana2 barang yg dah expired..
semalam buatlah kek nih..saja2 buat buat topping pakai coklat ganache and whipped cream...lambat bebenor nak putar whipping cream..dah la tu sensitip pulak...kalau panas sikit mulalah dia nak jadi berketul pecah minyak...
geram den....
x pa..walau macammna pon dapat jugak siapkan kek nih
I call it stock clearance cake..x tahu apa punya jenis kek and paten heheh..


Ini sepotong kek yang telah dibaham oleh tokey kedai kek yang lapaq ..
tengah2 mlm buto buat kek..
kesian jiran2..
niat di hati nak bg rasa sikit..tapi selalu buat time tgh mlm
esoknya pagi2 buta dah kuar umah..
anak I pagi2 dah melantak 3 atau 4 slices dah...
x po kita tunggu raya nanti ekkk...
Insya Allah Kak Ina ..dun worry I bg u rasa nanti..coz you have been such a wonderfull neighbor.




See...comot sikit kan..sebab bahan x cukup nak cover whole cake..
x pa nama pon clearance stok punya cake..

Tulisan dia biasalah...mesti ada dua nama anak2 tupai tu..kalau tidak ngamuk...
huhu..

Thursday, April 22, 2010

Hummingbird cake




Salam...last night I baked this cakes.
I saw this cake in this blog My kitchen snippets its looked very yummy.
And the ingredients is all already there so me, wait no longer try to bake this cake.
And I'm happy coz the result turn very good.
So to anybody who interested to try you will not be disappointed.
Sedapppp....

Monday, April 12, 2010

Tiramisu Besday Cake



Last night jugak , I made tiramisu cake for my friend " caen", actually he was my hubby's assistant. I was keen to made cake to him since last year. But never tertunai because of many reason..most of it because of my child health. Sometimes they get sick..I couldn't stay up night to baking cake. Last night pon I slept around 2.30 am..hehe..kalau baking punya pasai tara ngantuk punyerrr...Sian my neighbor late night dok bau cake...muahhhhaaa...oklah I think no need to write the recipe here. Coz i'm using same recipe before...ok!..

Wednesday, February 24, 2010

tiramisu

Salam semua apa habaq..semalam Cheq An dah cuba masukkan n3 nih, tapi tak tau tang mana silapnya..p keluaq gambaq lain...besalah kan..baru belajaq...Ok nih kek yang anak dara Cheq An mintak retu..Tiramisu Kek...Resepi kek nih, Cheq An godek2 dalam Blog Kak Hana yang sgt rajin tu..senang ja cara nak buat dia...

Resepi Sponge Cake
Bahan-bahan
  • 150g tepong super fine (Cheq An x dak stok tepung nih, so ganti dgn tepung kek)
  • 150g gula kastor(Cheq An pakai Gula halus)
  • 5 biji telor gred A
  • 1 sudu besar ovalette
  • 80ml air
  • 80ml minyak / mentega cair
  • 1 sudu teh serbuk penaik
Cara-cara
  1. satukan gula, ovalette, tepong, serbuk penaik dan telor dalam mangkuk adunan. pukul hingga pekat dan gebu selama 5 minit dengan kelajuan tinggi.( tapi nie terletak kepada kalajuan pengadun)
  2. perlahankan kelajuan dan masukkan air.pukul lagi dengan kelajuan tinggi selama minit atau sehingga aduan kek benar2 ringan.
  3. tuangkan minyak/ mentega cair kedalam adunan dan gaul dengan senduk sehingga sebati.
  4. sediakan tin pembakar bulat atau 4segi ukuran 8icni, griskan dasarnya dan lapik kertas serap minyak. tuangkan adunan dan bakar selama 45minit atau hingga masak pada suhu 150 - 180darjah celcius
  5. bila dah masak keluarkan dari oven dan telangkupkan kat atas redai kek...lebih kurang 5 minit...bagi mengelakkan kek kita kempis.
Resepi Tiramisu
Bahan-bahan
  • 1 biji sponge kek atau apa2 kek-Cheq An gune sponge kek di atas
  • 250g cream cheese
  • 200ml whipping cream(yg nih x dak stok jugak, so pakai susu cair)
  • 1/2 cawan gula halus
  • 1 cawan air panas (nak bancuh nescafe)
  • 1 sudu makan serbuk nescafe
  • serbuk koko untuk hiasan
Cara-cara
  1. Bancuhkan nescafe dengan satu cawan air panas tadi
  2. Satukan gula, cheese dan cream.
  3. Pukul adunan tadi sampai kembang dan gebu.
  4. Potong kek pada 2 bahagian.
  5. Tuangkan bancuhan nescafe ke atas kek.
  6. then sapukan adunan cream+cheese tadi atas kek.
  7. Susun lagi bahagian yang selebihnya sapukan nescafe n baki cream cheese td.
  8. kemudian tutup dengan cling film dan simpan dalam fridge sebentar.
  9. Hiaskan dengan serbuk koko bila masa nak menghidangkannya

Friday, February 5, 2010

Bahulu gulung untuk bapak mertua kuuuu

Esok Cheq An akan balik Kampung sebelah husben kat Kepala Batas Pulau Pinang... bapa mertua awai-awai lagi dah pesan suruh bake bahulu gulung kat dia...nih faveret my mertua nih..Dah banyak kali buat dah...resepi ni ambik dari myresepi...nih cheq An buat 3 bijik...dua bijik untuk bawak balik kampung lagi sebijik anak cheq An hat sulung dah ngappp..dah..heheh..

nih Cheq An habaq secara ringkaslah no..cara-cara dia..mula2 masukkan 9 bijik telor dan 270 gram gula halus...putar pada kelajuan yang tinggi selama 10 minit..sampai dia betui2 kembang..

















tengok tu...hand mixer cheq An...dah lama hand mixer ni berbakti pada tuan dia...hadiah dari tokey kedai mas..Noraini Jewelery..dia kasi hadiah masa p beli barang kemas masa kawen dulu ..lama dah 8 tahun dah..





Ehhh...sambung balik na...masukkan 1 setengah sudu teh baking powder..








dan sukatan yang sama untuk esen vanila









Lepas tu timbang tepung gandum 300gram..masukkan dalam mangkuk adunan. Kacau sampai sebati...









Selepas itu bahagikan kepada dua bekas dan warnakan sesuka hati..dalam resepi dary myresepi x dak pon lagu nih..hat nih saja pandai2 tambah...hehehe






Lepas tu masukkan kertas minyak ke dalam loyang dan sapu sedikit minyak...







masukkan adunan tanpa pewarna dahulu dan masukkan adunan yang diwarnakan seperti di dalam gambar.








Dengan menggunakan garfu..buat corak seperti berikut...kunun2nya lawalah tu...








Selepas itu bolehlah dibakar selama 10 minit...










setelah masak, angkat dan terbalikkan di atas kertas minyak..sapukan jem bg rata dan gulung semasa ia masih panas...







dan hasilnya...taraaaaa..... bubuh warna merah ni bukannya apa..sempena Tahun Baru Cina..Bahulu Gulung Satu Malaysialah katakan...





awat hat satu lg tu gulung x sama besaq x tau...hantam sajalah labu...ngantuk dah nie..dah pukui 2 pagi . Anak hat sulung tu balik dari rumah tok dia tadi dia tidoq dalam keta..angkat masuk dalam rumah pon sambung tidoq....tup tup kui doblas bangun pulak...punyalah lapaq..dia makan hbs satu bijik bahulu nih...hahaha..kan apa nak habaq kat hampa betapa sedapnya bahulu nih...kui kui kui...



LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Anniversary ticker

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

halwa telinga

Followers